19:00
06.03.2017
poniedziałek
Etiuda & Anima prezentuje: TRICKY WOMEN - festiwal z Austrii na Dzień Kobiet
 
Wstęp wolny!

Program zestawia najnowsze prace austriackich artystek zajmujących się filmem animowanym i daje wgląd w różnorodność technik i procesów twórczych, za pomocą których autorki filmów zwracają naszą uwagę na ważne i nieporuszane wcześniej tematy, jak choćby te związane z pytaniem o to, gdzie i dlaczego czujemy się jak w domu (Wyznania domowe) czy to, jakie uczucia towarzyszą nam  w momencie przeprowadzki do nowego miasta, gdzie musimy nawiązać pierwsze relacje z innymi ludźmi (Zamknij się księżycu).

W programie znajdują się jeszcze np.: pełna mistycznych odniesień obserwacja miejskiego krajobrazu, w którym porzucone przedmioty zyskują szansę na drugie życie (Przetwarzacze śmieci z Tajpej); animacje opowiadające o zachłanności, z jaką wspólnotowa świadomość społeczna i ekologiczna przekształcana jest w pojęcie odnoszące się jedynie do pojedynczych jednostek (Katastroficzny film o księżniczce, YachaY) czy o tym, co się dzieje, gdy kobieta postanawia w końcu wziąć życie we własne ręce (Dwa melony – narodziny artystki).

DER VERLIEBTE KOCH/ZAKOCHANY KUCHARZ/THE COOK IN LOVEDER Reż./dir.: Verena Hochleitner & Ulrike Swoboda-Ostermann, 2013, 10’00 

Zakochany kucharz przelewa swoje myśli prosto do zupy, którą gotuje i serwuje gościowi restauracji. Ponieważ ten nie jest w stanie znieść jakichkolwiek miłosnych uniesień lub myśli, uciekają one przez okno, by narzucić się komuś innemu. Myśli plączą się poprzez cały film pod postacią zielonych nici.

Wędrują coraz dalej, napotykają kolejnych ludzi, którzy przenoszą je i porzucają za rogiem ulicy – do momentu, gdy zakochany kucharz odzyskuje swoje postradane zmysły…

FOLLOW YOU/PÓJDĘ ZA TOBĄOW YOU/PÓJDĘ ZA TOBĄ

Reż./dir.: Katharina Petsche, 2013, 3’50

„Pojdę za tobą do Meksyku, Miami Beach i Sarajewa/Przejdę tysiąc mil/poprzez najniższe z nizin i najwyższe z gór…” Animowany video clip do piosenki brytyjskiego zespołu Selma & The Sound. Członkowie grupy przedstawieni są w nim jako zabawne zwierzęta, ktore zabierają nas w podróż dookoła świata.

GARTEN&SCHNAPS/OGRÓD I SZNAPSY/OGRÓD I SZNAPSY

Reż./dir.: Amelie Loy, 2013, 12’00

Upór, z jakim moja babcia przesadza kwiatki i wykłada kamienne ścieżki w ogrodzie przy temperaturze 30°C, to ten sam upór, który umożliwia jej zaciętą walkę z chorobą nowotworową.Ogród i sznapsy próbuje uchwycić niuanse pomiędzy autonomią
a represją i opowiada o (nie) możności ucieczki przed samym sobą.

GINNYGINNY

Reż./dir.: Susi Jirkuf, 2015, 5’00

Narysowane ołówkiem osiedle i opuszczone bloki. Grupa dzieciaków kolejny raz wyrzuca kota z okna na ostatnim piętrze. Ginny rozmawia z psychologiem
 o możliwych motywach takiego zachowania. Za każdym razem, gdy dialog ustaje lub zastępuje go chwilowe westchnięcie lub wydech, montaż filmu się ożywia, a widok na opuszczone uliczne kaniony szybko zmienia swoją perspektywę. Czynione w ten sposób uniki nie stanowią jednak wyjścia z sytuacji, ponieważ rzeczywistość jest wynikiem społecznie generowanej nudy, która jest z natury bezproduktywna. 

HOMESTATEMENTS/WYZNANIA DOMOWEHOMESTATEMENTS/WYZNANIA DOMOWE

Reż./dir.: Maria Weber, 2014, 7’32

Animowany film dokumentalny o tym, jak definiujemy, każdy z nas na swój własny sposób, pojęcie domu lub ojczyzny oraz o emocjach, jakie ono w nas budzi. Niektórzy utożsamiają je z językiem, dla innych wiąże się ono ściśle z uczuciami, instynktem lub intuicją, jeszcze inni uważają je za coś zupełnie niejasnego
i mglistego. Są tacy, którzy przez całe swoje życie poszukują miejsca, do

którego mogliby przynależeć, podczas gdy inni odnajdują owe miejsce gdzieś wewnątrz siebie. Film prezentuje wszystkie te emocje poprzez pomysłowo wykorzystaną technikę animacji plastelinowej.

MACHINE/MASZYNAMACHINE/MASZYNA

Reż./dir.: Anna Vasof, 2015, 2’00

Film, który wykorzystuje technikę „non-stop stop motion” (animacji poklatkowej non stop),by pokazać funkcjonowanie przedmiotu wyłącznie w ramach procesu jego dekonstrukcji lub zniszczenia. Ceramiczne talerze z rysunkami kół zębatych zostają umocowane na specjalnym stojaku i następnie rozbijane jeden po drugim przy użyciu młotka. Przy zachowaniu odpowiedniej prędkości rozbijania talerzy tworzy się wrażenie kręcących się kół zębatych. W ten sposób maszyna zostaje wprawiona  w ruch poprzez własną defragmentację. 

PRINCESS DISASTER MOVIE/KATASTROFICZNY FILM O KSIĘŻNICZCEPRINCESS DISASTER MOVIE/KATASTROFICZNY FILM O KSIĘŻNICZCE

Reż./dir.: Xenia Ostrovskaya, 2014, 3’24

Dawno, dawno temu żyła sobie księżniczka, która nadepnęła na meduzę, znalazła
w morzu szmaragd, a po tym wszystkim zjadł ją rekin. Wszystko to doprowadziło do wojny nuklearnej, wyginięcia gatunków, genetycznej mutacji i szeregu innych katastrof.

 SHUT UP MOON/ZAMKNIJ SIĘ KSIĘŻYCU

Reż./dir.: Gudrun Krebitz, 2014, 4’05

Trudno jest się dopasować, szczególnie wtedy, gdy jest się nowym w mieście. Ręcznie malowana krótkometrażowa animacja, w której jest miejsce na nieporadność, zabawę, wyimaginowanego przyjaciela oraz wszystkie te rzeczy, które nie pozwalają nam zasnąć, gdy nasza głowa nie przestaje przetwarzać wycinków rozmów minionego dnia.

TAIPEI RECYCLERS/PRZETWARZACZE ŚMIECI Z TAIPEITAIPEI RECYCLERS/PRZETWARZACZE ŚMIECI Z TAJPEJ

Reż./dir.: Nikki Schuster, 2014, 7’00

Tajpej – duchy, bogowie i boginie, tajfun oraz muzycy Nakasi. Gdzieś w kryjówkach tego miasta budzą się do życia małe stwory. Ożywiane przy pomocy cyfrowej animacji składają się z przetworzonych śmieci i znalezionych na ulicy resztek. Łoskot, jaki wydają przy poruszaniu, wpisuje się w dźwiękowy pejzaż ulic Tajpej.

THREE SUNS/TRZY SŁOŃCA

Reż./dir.: LIA, 2013, 7’49

Trzy ciemne obiekty, których pomarańczowe promienie padają na wspólnie dzieloną przestrzeń. Obiekty te są w ciągłym ruchu i nieustannie zmieniają swoje rozmiary, krążąc wokół i generując stały dźwięk, którego natężenie zależy od ich wzajemnego położenia względem siebie.

TWO MELONS-BIRTH OF AN ARTIST/DWA MELONY – NARODZINY ARTYSTKI

Reż./dir.: Ingrid Gaier, 2014, 2’00

W dniu urodzin młoda kobieta otrzymuje od swoich zmartwionych rodziców książkę, w której podkreślają dla niej zdanie: „Nie można nieść dwóch melonów w jednej ręce!” Takie wezwanie do umiaru i rozsądku nie jest dla młodej kobiety łatwe do zaakceptowania.

YACHAY

Reż./dir.: Anne Zwiener, 2015, 6’45

Ludzie przejawiają tendencję do sięgania po wszystko, czego tylko chcą, bez zważania na konsekwencje. Za takim zachowaniem nie zawsze stoją złe intencje, jednak takie bezrefleksyjne działanie może przynieść nieoczekiwane rezultaty. Krótkometrażowy film YachaY – którego tytuł w języku Indian Keczua oznacza „wiedzę pochodzącą z lasu” – dotyka właśnie tego tematu.

cena biletu: Wstęp wolny!

projekt i wykonanie: www.zont.pl